Hållbarhetskoncept för Svenska Möten

För Svenska Mötens medlemmar erbjuder Wine Inspiration Stockholm koncept och kommunikation med fokus vin och hållbarhet. Tillsammans genomför vi konkreta satsningar som möter ökade krav, skapar tydliga mervärden, lyfter vinaffären och bygger mötesplatsens varumärke. Ett kreativt hållbarhetsarbete som ger marknadsmässiga fördelar och en bättre kundupplevelse.

Hållbarhetsarbete är en självklarhet för att vara relevant som aktör i takt med skärpta krav och ett ökat konsumentintresse. Samtidigt är hållbarhet ett högintressant område med många värdeskapande möjligheter. Svenska Mötens mötesplatser bedriver ett aktivt arbete, bland annat för att svara upp mot kraven i certifieringar som Svanen och Green Key, men även för att påvisa ansvarsfulla val i stort. Men ofta kan arbetet lyftas ytterligare genom kreativa koncept som både ger marknadsfördelar, möjlighet till ökad förtjänst och bättre upplevelser för gästen. Win win, med andra ord.

Hållbart vinutbud – en fantastisk möjlighet


På matsidan har många aktörer kommit långt och för konsumenten är närodlat, ekologiskt och Krav-märkt välkända begrepp. På dryckessidan är möjligheterna däremot sällan utnyttjade och speciellt inte när det kommer till vin, ett viktigt affärsområde med stor potential. Det är bakgrunden till Wine Inspiration Stockholms koncept kring ett hållbart vinutbud och kreativ hållbarhetskommunikation.

Hållbarhet inom vin är både svårt och riktigt intressant. Med rätt stöd och hantering kan urvalet och presentationen lyfta vinaffären till en annan nivå – skapa internt engagemang, underlätta för personalen, möjliggöra merförsäljning, stärka mötesplatsens profilering inom vin och mat samt ge kunden bästa möjliga service i form av både utbud, information och vinupplevelse. Med vinet på plats är kreativ, inspirerande hållbarhetskommunikation nästa steg för att ta vara på affärsmöjligheterna.

Wine Inspiration Stockholm är en oberoende part, utan koppling till specifika leverantörer, och vi arbetar oavsett mötesplatsens aktuella inköpskanaler och avtal. Däremot har vi god kunskap om vinbranschen i stort, ett brett kontaktnät och relationer med många importörer av hållbara kvalitetsviner.

 

Vinlista och vinflighter med mervärden


Inom konceptet Hållbar vinlista utformas själva listan med inspirerande, lättsam och intressant information som hjälper gästen på vägen. Med vetskap om ursprung, vinmakare och det hållbara arbetet på plats blir upplevelsen en annan. Med beskrivning av vinets karaktär underlättas vinval och matmatchning. En välskriven vinlista hjälper även personalen att ge bästa service, oavsett tidigare kunskap.

Den hållbara vinlistan kan även förses med ett emblem som signalerar kvalitet och ansvar och som kan användas i all marknadsföring. Vad hållbarhet betyder i sammanhanget förklaras och certifieringar framgår av vinlistan.

Vinflighter är enkla miniprovningar som gästen gör på egen hand. Trevliga teman tas fram och informationsblad produceras med lättsmält, intressant fakta. En vinflight innebär enkel merförsäljning och är en uppskattad aktivitet, för både enstaka gäster eller grupper.

 

För mötesplatsen – så här går det till


Genomgång, förslag och tips.
Hållbarhetssatsningen utgår från nuläget och tar hänsyn till befintliga inköpskanaler, avtal och inriktning på vinutbudet. Finns behov eller önskemål om förändringar tas förslag fram, på produktnivå eller i form av kompletterande leverantörer.

Produktion av vinlista. Nästa steg är att producera själva vinlistan och förse den med relevanta, informativa och inspirerande texter samt trevlig form. Allt i enlighet med mötesplatsens övergripande profil.

Utformning av vinflighter. Utifrån vinutbudet kan även särskilda vinflighter produceras. Med hjälp av infoblad provar gästen själv tre eller fyra viner under ett tema. Allt finns förberett och klart för en trevlig, uppskattad och lättsåld aktivitet.

Utbildning. Personalinformation och utbildning är ett viktigt inslag som kan utformas på olika sätt, beroende på behov och möjligheter. En personalprovning med information om hållbart vin i stort plus storyn kring listans viner kan lägga en viktig grund.

Temaprovningar och vinevent. Vinprovningar för större grupper utformas med ledning av utbudet. Wine Inspiration Stockholm kan i vissa fall både producera provningen och hålla den på plats eller stå för upplägg och presentationsmaterial till mötesplatsens vinansvariga. Utformning av vinevent är ett ytterligare område.

Strategiskt stöd och kreativ kommunikation. Satsningen på ett hållbart vinutbud är ett konkret arbete att kommunicera, både i marknadsföringen i aktuella kanaler och i företagets hållbarhetsredovisning. Wine Inspiration Stockholm bistår med strategiskt stöd och kreativ produktion för att nyttja värdet av arbetet på bästa sätt – från anpassat innehåll i text och form till kompletta material och koncept.

Hållbarhetsrapport. Vi sammanställer mötesplatsens samlade hållbarhetsarbete – inom alla områden – i en komplett rapport. Produktionen innefattar projektledning, text och formgivning enligt mötesplatsens profil. Rapporten blir ett kundanpassat och värdefullt marknadsmaterial.

 



Vad betyder egentligen hållbart vin?


Ett hållbart vinutbud och konceptet Hållbar vinlista står för ett medvetet val av produkter där ansvarsfullt hållbarhetsarbete kan påvisas, utifrån regionens och producentens villkor. En vinlista med konceptets emblem presenterar viner som har bedömts utifrån ett antal kriterier och som uppfyller vissa krav. Vinet kan vara ekologiskt certifierat eller biodynamiskt certifierat, alternativt vara producerat enligt samma eller högre nivå utan certifiering. Vinet kan även inneha en annan hållbarhetscertifiering som är framtagen för den aktuella regionen och som ligger i linje med målen i Agenda 2030, alternativt vara producerat på högre nivå utan certifiering.

Inom hållbarhetsområdet finns aspekterna miljömässig, social och ekonomisk hållbarhet. Ingen aspekt kan ersättas av någon annan, allt ska vara på plats, men vid bedömning av varje produkt är det främst den miljömässiga aspekten och möjlig produktkvalitet som bedöms. (Andra aktörer använder ibland begreppet hållbart vin och syftar endast på exempelvis förpackning eller transportsätt, utan att ta hänsyn till vinkvalitet. Så är inte fallet här, men det är fortfarande en subjektiv bedömning utifrån Wine Inspiration Stockholms angivna kriterier.)

Vinlistans innehåll bedöms på artikelnivå utifrån varje producents odlingsprinciper, produktionssätt och produktspecifikationer. Dokumentet vinlista anger eventuella certifieringar och förtydligar vad dessa står för. Ytterligare information kan adderas via QR-koder.

Med hjälp av tydlig, relevant information kan medvetna inköpare och upplysta konsumenter göra goda, hållbara val.

 

Vill du veta mer? Hör av dig!


Vill du veta mer om hur Wine Inspiration Stockholm kan hjälpa din mötesplats att utveckla vinaffären? Vill du ta nästa steg i hållbarhetsarbetet och skapa marknadsfördelar? Önskar du hjälp med relevant hållbarhetskommunikation? Eller vill du utveckla varumärkesarbetet i stort genom profilering och kommunikation? Hör av dig!

WINE/INSPIRATION/STOCKHOLM
Lena Ekberg
Kommunikationskonsult | Creative Director | Sommelier
0708 210929
lena@wineinspirationstockholm.se